ноември 12, 2008

Как да караме колело в София!

Всички в офиса, а и много приятели постоянно ме питат как може да се кара колело в София. Ужасен трафик, нетолерантни условия, мърсотия... Да ужасно е. Но има 4 основни правила, към които придържайки се успявам да оцелея и да превърна карането на колело в удоволствие. Ето ги и тях.
1. Първо и основно правило е, когато бързаш за работа или среща карай по улицата, когато караш за забавление - по тротоара.
Защо ли! Елементарно. Целодневно по улиците има задръствания и колони от автомобили. Когато бързаш, не винаги може да следиш останалите участници в движението. Колите в задръстване не са обаче такива. Стационарно разположени в различни точки на столицата, те не участват в движението, а просто дават заслон на излезлите от вкъщи шофьори. В тях те пият кафе, закусват, преглеждат пресата, създават социални контакти и (или) комуни, или просто са се спасили от стреса в домът им. Всяка една кола е собствен свят. И шофьорите рядко го напускат. Този стационарен свят е идеален и безопасен за динамичния колоездач. Защитени отвсякъде в този метален кордон, без проблем може да стигнете от точка А до точка Б. Както казах, принципно шофьорите си седят в колите и всичко е ОК. Единствената опасност се появява когато те решат да излязат от своя свят в истинския. Отварянето на вратата е преломен момент, както в живота на шофьора, така и в този на велосипедиста. Отварянето й може да наруши баланса между световете и да доведе до катаклизми. Beware from doors или пазете се от вратите...
А когато караме за удоволствие сме на тротоара. Пак защо? Какво по голямо удоволствие от карането в динамична и променяща се среда. Това е изпитание както за рефлексите, така и за ума и волята на колоездача. Те са навсякъде, появяват се и изчезват без логика и закон, сменят посока на движението и спират и тръгват внезапно. Постоянно ги следиш, заобикаляш и дебнеш. Карането всред пешеходци е истински шедьовър, високо спортно майсторство и незабравимо екстремно изживяване.
2. Не използвай светлини или знаци за ранно предупреждение.
В уличното движение колоездача се явява последната брънка от хранителната верига. Лесна плячка за таксита, маршрутки и камиони. Както и за по малките хищници и пешеходните лешояди. Дори за автобусите на природен газ, тролеите и уж миролюбивите трамваи. Светлините отпред и отзад на колелото издават местонахождението ти и с това спомагат на преследващият те лесно да предвиди действията ти или маршрута, и да те засече. Спотайвайте се в сенките, изненадващо изскачайте пред или зад колите, шмугвайте се между паркираните автомобили, сменяйте посоката изненадващо, крийте се в дупките и шахтите, където те не могат да ви последват. Сянката ви е приятел, там са вашите рароги и курдуши и те са там за да ви помагат...
Не съобщавайте с ръцете движението си на автомобилистите. Първо, няма да го разберат - това е непонятна система за комуникация за тях. Още повече, техния език е друг и може да помислят, че ги обиждате. Второ - няма да го повярват. Те са недоверчиви същества. Никога няма да повярват, че го правите от уважение към правилата за движение. За тях вие ги лъжете и заблуждавате, за да намалят или се отклонят от курса си. Трето - може да е рисковано за самите ви крайници. колите не спазват дистанция и може да усетите предното стъкло или броня давайки знак с ръка, че завивате. Запомнете. Те може да са по-големи, по-бързи и по-зли, но уповавайки се на основното правило за изкуствен подбор ние може да оцелеем и еволюираме.
3. Карайте без каска
Каската е основно средство за лична защита и безопасност при карането на колело, независимо дали в градски или извънградски условия. Изключа я София. В този град липсата на каска гарантира вашата сигурност. Още от дълбока древност дали гръцките митове за Персей или по късно германските и скандинавските притчи за вълшебните шлемове на богове или нибелунги разказват за силата която те ти дават. Правят те непобедим или невидим, по умен и по бърз.
В по нови времена поради средищното си положение и влиянията на много и различни народи минавали през територията на днешна София, по тези места съществуват вярванията, че каската - шлема те прави безсмъртен. И най-вероятно има доза истина в това. Слагайки каска, софийските колоездачи придобиват неподозирана смелост, храброст, могат да се превръщат във всякакви животни от амеба до сив носорог - тарантлия, стават стотици пъти по бързи и по разкази на очевидци - невидими.
Защо тогава велосипедистите не господстват над тези земи и пътища, при положение че разполагат с такива митологични сили. Много преди светът да бъде създаден такъв какъвто го знаем днес, след Големия взрив на внос на употребявани автомобили, Боговете създали една сила която ръководи светът - Челният удар. В района на София има много писмени и други исторически сведения за Челен удар с и без наличието на каска. Едно от най-ярките от тях е свързано с битката на Шишман с турците в софийското поле. Въпреки наличието на шлем Шишман претърпява разгром. Има все още местности и паланки носещи имена от този исторически момент - Кокаляне, Железница, Кривина, Мусачево, Враждебна, Чепинци, Войнеговци, Подгумер, Обеля, Световрачане, Кътина, Владо Тричков, Мрамор, Житен и Надежда I и II.
Но да не се отклоняваме. В нашия случай не говорим за нещата които ни правят безсмъртни, а за нещата които ни дават безопасност. В случая ние искаме да караме колело безопасно, но човек лесно се възгордява и си вярва, т.е. губи реалната преценка за нещата, заради ъпгрейда който си е направил. Затова без ъпгрейди и яваш-яваш...
4. Карайте със слушалки в ушите...
Както преди милиони години големите и тромави динозаври господствали над света изчезнали за да го отстъпят на бозайниците, така и времето на големите шумни и миризливи машини отминава. На голямата сцена излизат по-малките, гъвкави и екологични средства за придвижване. Въпреки че са по-големи, някои марки коли и техните шофьори не са по-глупави, отколкото си мислим. Те реално осъзнават, че тяхното време отминава. Те се чувстват застрашени и притиснати от времето и обстоятелствата. И отчаяно се стремят да забавят момента на края. Затова се оборудват с всякакви системи за озвучаване, светлини и други средства за шум и привличане на вниманието. Всички ние караме колела с целеустременост и концентрация. Тяхната задача е да ни разсеят, да ни разконцентрират, да ни отклонят от маршрута. Също като сирените които с вълшебния си глас се опитвали да прилъжат Одисей. Но както гръцкия герой и спътниците му се спасили слагайки тапи в ушите си и ние така можем да пренебрегнем музикалните, гласови и други капани и да продължим по пътя си. Още повече, че в съвременния свят в който живеем тапите са свързани към радиото или mp3-ката и спирайки външните шумове, вкарват в главата ни любими мелодии и гласове, спомагайки колоезденето наистина да бъде приятно.
Та затова така...
Най-важно е да се знае, че карането на колело в София е като кимането и поклащането на глава за ДА и НЕ в България. Т.е. рискувате да останете неразбрани, ако го пробвате някъде другаде по този начин.

7 коментара:

  1. Анонименноември 12, 2008

    зарадващ текс за четенето и настръхващ косата за осмислянето

    България 12 Ноември 2012 г. :
    - Всенароден Празник на Освобождението от двигателите с вътрешно горене.

    Заповядайте на тържеството

    ОтговорИзтриване
  2. ...."България 12 Ноември 2012 г. :
    - Всенароден Празник на Освобождението от двигателите с вътрешно горене.

    Заповядайте на тържеството"....

    А до тогава партизанската борба продалжава. Pasaremos

    ОтговорИзтриване
  3. Анонименянуари 20, 2009

    Това е сигурно най-забавният текс, който съм чел относно "Съвети за каране на велосипед"! Страхотен е, много се смях! Толкова добре е написано - шедоьовър! Имам само една забележка - нека да се сложи знак за "Над 18г." или "Препоръчителен родителски контрол", тъй като тези съвети могат да бъдат неправилно интерпретирани от подрастващите, съответно опасни за здравето на най-младите колоездачи!:) Това разбира се в рамките на шегата! Текста е мегазвезден!

    ОтговорИзтриване
  4. Страхотно, удоволствие беше да го прочета. Единственото правило, което не спазвам е, че не карам със слушалки в ушите, но това си е мое решение... :-)

    ОтговорИзтриване
  5. Страхотни съвети :) Всички принципи, които съм спазвал върху две колела са били наобратно :)

    ОтговорИзтриване

Аз споделих моето мнение. Искам, и ще е приятно да чуя и твоето. Оги

За кръглите коли...

Гледайки как колегата паркира преди малко и под въздействието на темата от вчерашния тийм билдинг се замислих защо аджаба колите са правоъгъ...